En fast forbindelse mellem Fyn og Als kan anlægges med net zero påvirkning af natur og
klima

pressemeddelelse, den 10 oktober 2024, AlsFynForbindelsen

De foreløbige resultater fra den ambitiøse bæredygtighedsanalyse af en mulig fast
forbindelse mellem Fyn og Als viser, at forbindelsen formentlig kan anlægges med noget
nær netto-0 påvirkning af klima, og at der kan tages vidtgående hensyn til miljøet uden at
anlægsudgifterne af den grund stikker af.

Det var nogle af konklusionerne, der blev præsenteret på AlsFynForbindelsens årlige komitémøde,
der blev holdt i torsdags i København. Mødet, der var åbent for alle interesserede, indeholdt både
status på den statslige forundersøgelse og bæredygtighedsanalysen, der gennemføres af KRAKA
Economics.

Claus Jensen, der udover at være forbundsformand for Dansk Metal, også er bestyrelsesformand
for AlsFynForbindelsen, siger i den forbindelse:
– Det glæder mig meget, at analysens foreløbige konklusioner viser, at vi kan tage hensyn til miljø
og klima, uden at det kommer til at koste meget mere. Vi kan tage stort hensyn til biodiversiteten,
herunder til det smukke landskab ved for eksempel Svanninge Bakker – og endelig kan vi tage
hensyn til mennesker, der bor i områderne, skolebørn, cyklister mv. I undersøgelsen lægger
KRAKA op til, at vi kan komme omkring det hele på en ordentlig måde, der både tager hensyn til
miljø, og kan gennemføres indenfor en rimelig økonomisk ramme.

Et grønt foregangsprojekt
Den igangværende bæredygtighedsanalyse er, så vidt vides, det mest ambitiøse forsøg, der indtil
videre er gjort i Danmark på helt up-front og tidligt i processen at se på, om infrastruktur kan
bygges uden at gøre skade på klima og natur. AlsFynForbindelsen præsenterer således
muligheder for klimaneutralitet og sågar muligvis negative CO2-emissioner, og ønsker på den
måde også at være foregangsprojekt for andre kommende infrastrukturprojekter i Danmark.
Beregningerne viser, at klimatiltagene kun forventes at medføre en øget meromkostning på
omkring fem procent.

– De ekstra omkostninger er en investering i vores fremtid. Vi ser det som vores forpligtelse at
undersøge sagen meget grundigt, når vi nu har et ønske om en fast forbindelse, der i vores optik
vil skabe større sammenhængs- og konkurrencekraft i Danmark. Dér når vi naturligvis ikke hen
uden at påvirke både natur og mennesker, og derfor er vi glade for, at så mange interessenter har
sagt ja til at byde ind med ekspertviden og tekniske indsigter i analysen, ligesom jeg selvsagt er
meget glad for de foreløbige konklusioner omkring klimaneutralitet, siger næstformand for
AlsFynForbindelsen, Chairman emeritus i Danfoss, Jørgen M. Clausen.

Netop interessentinddragelsen fik rosende ord med på komitémødet, hvor blandt andre
interessenter som Dansk Cyklistforbund, SydFyns Fremtid, Concito og Tænketanken HAV var til
stede. Mathilde Mammen, faglig programchef i Tænketanken HAV siger i den forbindelse:
– Jeg hæfter mig ved, at når der er en ambition om, hvor vi vil hen og inddrager de rigtige
mennesker tidligere i processerne, kan vi prioritere bedre og ende med at tage væsentligt bedre
beslutninger i fremtidige projekter.

Den endelig rapport ventes færdig ultimo 2024.

For yderligere information, kontakt venligst: AlsFynForbindelsens sekretariatsleder Jes Schwarz-Hansen på telefon 24 24 0164 eller
jes@alsfynforbindelsen.dk

Fakta
Arbejdet med en fast forbindelse mellem Fyn og Als startede i 2017 som et samarbejdsprojekt
mellem Faaborg-Midtfyn og Sønderborg kommuner. I 2023 blev projektet til en selvstændig
organisation, nemlig AlsFynForbindelsen. AlsFynForbindelsen er dannet for at varetage lokale
interesser, herunder at belyse alle perspektiver relateret til en mulig fast forbindelse mellem Als og
Fyn.

De foreløbige resultater viser, at en fast forbindelse mellem Fyn og Als formentlig kan anlægges
med noget nær netto-0 påvirkning af klima for en beskeden merpris, ligesom der kan tages
vidtgående hensyn til naturen også uden at anlægsudgifterne stikker af.
Ordet ’merpris’ er ikke fuldt retvisende, da nogle af tiltagene allerede vil være indregnet i den
statslige forundersøgelse (og dermed være standard). Omkostningen ved tiltagene modsvarer
langt henad vejen omkostningen for samfundet ved ikke at gøre noget.
KRAKA Economics står for analysen, som supplerer den statslige forundersøgelse. Den er klar i
endelig form ultimo 2024.