Fakta om en fast forbindelse mellem Als og Fyn
Her kan du få mere viden om en fast forbindelse og dykke ned i de rapporter og analyser, der er blevet udarbejdet


Anlæg og trafik
Der er ikke planer om en motorvej. Man ser på, hvordan man kan opgradere det eksisterende vejnet over en strækning på cirka 55 kilometer. Bortset fra et lille stykke på Horne Land planlægger man ikke ny vejføring. Forbindelsen over vand ser ud til at blive en bro.
Anlægsprisen skønnes foreløbig at ligge på omkring 22 milliarder kroner. I alt vil 8.000-9.000 køretøjer i døgnet benytte forbindelsen
Kilder:
(1) Den statslige forundersøgelse: als-fyn.dk
En god investering – nationalt og lokalt
Det samfundsøkonomiske afkast (den såkaldte interne rente) er beregnet til mellem 3,11 og 5,5 procent[1]. Det betyder at en fast forbindelse samlet kan gøres rentabel for samfundet når alle fordele og ulemper er vejet op mod hinanden i TERESA-modellen[2].
Tidligere analyser viser, at fordelene er meget håndgribelige for Syddanmark.
[1] TERESA står for Transportministeriets Regnearksmodel for Samfundsøkonomisk Analyse
Nettonutidsværdien af projektet op mod godt 10 milliarder kroner for Fyn og over 8 milliarder kroner for Sydjylland[3]


Naturen kan komme under pres
Naturen kan komme under pres
Både veje og bro/ tunnel vil skulle passere eller ligge tæt på Natura 2000-områder og fredninger. Støj vil påvirke naturområder i både drifts- og anlægsfase. Veje vil kunne blokere vildtets fri passage.
Produktion af byggematerialer til anlæg har ofte en betydelig klimaeffekt.
For – ærligt og redeligt uden positive omskrivninger – at se på nogle af disse udfordringer, har AlsFynForbindelsen fået udarbejdet, hvad der så vidt vi ved, er den mest ambitiøse bæredygtighedsanalyse af noget infrastrukturprojekt i Danmark.
Kilder:
(1) Vejdirektoratet 2019: Screeningsrapport
(2) fx CONCITO: concito.dk og Danmarks Statistik: dst.dk
Sparer millioner af rejsetimer
AlsFynForbindelsen vil årligt spare danskerne for 4,6 millioner timers transporttid. Det gør AlsFynForbindelsen til en af de bedste infrastrukturinvesteringer i Danmark, når det kommer til sparet transporttid.
Kilde: TERESA beregninger til COWI 2018: Trafikrapport

%
Ja
%
Nej
Skal der laves en bro mellem Als og Fyn?
Stemmer: 15.722
Samler Syddanmark
En fast forbindelse vil rykke Syddanmark tættere sammen. Fra Padborg vil man i morgenmyldretiden kunne spare næsten én time til Odense, og mellem det sønderjyske og Sydfyn vil tidsbesparelsen være mellem 1 ½ og 2 timer.
Kilde: Vejdirektoratet 2019: Rapport


Forbinder to adskilte arbejdsmarkeder
I dag pendler under 100 biler i døgnet mellem Als og Fyn. Med en fast forbindelse estimeres antallet af pendlere mellem Als og Fyn til ca. 2.000. Det indikerer, at der ligger et enormt potentiale i at forbinde to arbejdsmarkeder, som i dag er næsten adskilte.
Så mange flere jobs inden for én times kørsel
Kilde: Vejdirektoratet 2019: Rapport
%
Sønderborg Kommune
%
Odense Kommune
%
Faaborg-Midtfyn Kommune
%
Svendborg Kommune
%
Aabenraa Kommune
%