Udsigt til klimaneutral forbindelse mellem Als og Fyn
Pressemeddelelse 27. december 2024, AlsFynForbindelsen
For en samfundsøkonomisk merpris på cirka 1,3 milliarder kroner for minimumsløsningen
og cirka 2,9 milliarder kroner for maksimumsløsningen er det muligt at anlægge en fast
forbindelse mellem Als og Fyn uden at påvirke klimaet negativt, ligesom helt nye
naturområder kan skabes.
Det viser de endelige konklusioner i den bæredygtighedsanalyse, som Foreningen
AlsFynForbindelsen satte i gang i foråret. Analysen, der er foretaget af KRAKA Economics
sammen med en række af landets førende forskere og tænketanke, kortlægger hvordan en fast
forbindelse kan anlægges, så den samlet set får ingen eller positiv påvirkning på klima og natur.
Bestyrelsesformand i AlsFynForbindelsen, Claus Jensen, siger:
– Danmark og Europa har behov for infrastruktur, der kan bidrage til vækst og udvikling. En fast
forbindelse mellem Als og Fyn er et godt eksempel på, hvor det giver mening at udbygge vores
vejnet, så danske virksomheder får lettere adgang til det tyske og europæiske marked. Det vil
bidrage med arbejdspladser og vækst. Med fremtidens nye teknologier tyder alt på, at vi kan gøre
det CO2-neutralt og med de rette tiltag, kan projektet endda også bidrage positivt til naturen i
området, siger Claus Jensen, der også er forbundsformand i Dansk Metal.
Inddragelse af interessenter og helt nye naturområder
Bæredygtighed har været et centralt tema siden projektets start. Fx var det AlsFynForbindelsen,
der insisterede på, at den statslige forundersøgelse skal se på muligheden for at styrke den
kollektive transport, ligesom foreningen var fødselshjælpere til at få taget motorvej af bordet. Også
en stærk inddragelse af både fortalere og modstandere mod en forbindelse er et vigtigt element i
foreningens måde at arbejde på:
– Vi anser en stærk inddragelse af mange forskellige interessenter for det eneste rigtige i
anlægsprojekter af den her størrelse. Og med hensyn til natur og miljø kan man skabe helt nye
naturområder, blandt andet i Svanninge Bakker og ved Bøjden Nor, siger Jørgen Mads Clausen,
der er næstformand i AlsFynForbindelsen og Chairman Emeritus i Danfoss.
Naturens værdi er opgjort
Som noget helt nyt opgør bæredygtighedsanalysen værdien af natur og inddrager det i en
samfundsøkonomisk analyse af en mulig fast forbindelse mellem Fyn og Als.
– AlsFynForbindelsen er meget visionære i den tilgang, de har til en mulig fast forbindelse, og alle
store anlægsprojekter burde egentlig begynde med sådan en analyse og en undersøgelse af,
hvordan projektet kan gennemføres uden at sende hverken klimaregning eller ødelagt natur videre
til de næste generationer, siger Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics.
For yderligere oplysninger kontakt venligst:
AlsFynForbindelsens sekretariatschef Jes Schwarz-Hansen på telefon 24 24 0164 eller
jes@alsfynforbindelsen.dk
FAKTA: Arbejdet med en fast forbindelse mellem Fyn og Als startede i 2017 som et samarbejdsprojekt
mellem Faaborg-Midtfyn og Sønderborg kommuner. I 2023 blev projektet til en selvstændig organisation,
nemlig AlsFynForbindelsen. AlsFynForbindelsen er dannet for at varetage lokale interesser, herunder at
belyse alle perspektiver relateret til en mulig fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Bæredygtighedsanalysen har potentialet til at blive et foregangsprojekt for store anlægsarbejder, der ellers
typisk udleder tonsvis af CO2 og ødelægger biodiversitet og rekreative værdier i de berørte områder. Anlæg
og drift af en fast Als-Fyn-forbindelse vil naturligvis også medføre skader på natur, miljø og klima, hvis ikke
der gennemføres indsatser for at forhindre skaderne – og analysen peger på disse løsninger.
Anlægsarbejde i Lillebælt kan fx skabe undervandsstøj, der er skadeligt for marsvin, og det kan føre til spild
af sediment, der fx kan skabe iltsvind. Desuden fører materialeproduktionen til udslip af drivhusgasser, og
vejudvidelsen tager plads fra naturen.
Bæredygtighedsanalysen skal ses som et supplement til den statslige forundersøgelse, som netop er
afsluttet. I analysen foreslås en række tiltag foruden den indsats, der normalt gennemføres ved store
anlægsprojekter i Danmark. Fx :
- Genopretning af Bøjden Nor og udtagning af 180 ha landbrugsjord i vandoplandet til noret, ca. 50
mio. kr. - Nedgravning og overdækning af en strækning på 1,5 km vej gennem Svanninge Bakker. Enten hvor
der anvendes en let overdækning på en del af strækningen til 1,1-1,6 mia. kr., eller som en cut-andcover-
tunnel til 1,6-2,7 mia. kr. - Udtagning af ca. 900 ha landbrugsjord for at skabe et unikt, stort sammenhængende naturområde
bestående af Svanninge Bakker og Bjerge og omkringliggende arealer, ca. 114 mio. kr. - En indsats ved Augustenborg, som betyder ny natur og et sammenhængende rekreativt område
- Midlertidig pause for bundtrawl i projektområdet, mens der graves, maksimalt 17 mio. kr.
- Anvendelse af klimaneutrale materialer eller materialer, der samlet set optager CO2 fra atmosfæren.
Det er meget usikkert, hvad klimaneutrale materialer vil koste sidst i 2030’erne, som er tidspunktet, der er
lagt til grund for opførelsen i rapporten. Et skøn baseret på eksisterende undersøgelser viser dog, at den
ekstra indsats kan gennemføres for en samfundsøkonomisk merpris på mellem 1,3-2,9 mia. kr. Det er dog
ikke usandsynligt, at klimamæssig neutralitet til den tid vil være et krav, og derfor reelt ikke en projektspecifik
meromkostning.
Udgifterne til tiltagene skal blandt andet ses i sammenhæng med, at anlægsomkostningen for en fast
forbindelse under alle omstændigheder ligger i omegnen af 22 milliarder kroner, og at merprisen derfor er
begrænset, når man opgør dem som procent af forbindelsens samlede pris.
Kraka Economics er ansvarlig for bæredygtighedsanalysen. Undervejs har der været inputs fra en lang
række eksperter og organisationer. Det drejer sig om Søren Have (CONCITO), professor Jacob Ladenburg
(DTU), Mathilde Mammen (Tænketanken HAV), Birgitte Marcussen (Danmarks Naturfredningsforening),
Poul-Erik Olsen (Dansk Infrastruktur), Ninette Pilegaard (DTU), professor Carsten Rahbek (Københavns
Universitet), professor Karen Timmermann (DTU), Lasse Schelde (Ingeniørforeningen i Danmark, IDA) og
professor Henrik Wenzel (SDU).
Desuden har Cyklistforbundet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Fiskeriforening,
Dansk Cykelturisme, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Fynsland,
Fugleværnsfonden, Landbrug & Fødevarer, Sydfyns Fremtid og Sønderborg Landsbyforum bidraget
De mange bidragsydere er ikke ansvarlige for analysens konklusioner, og nogle er modstandere eller
skeptiske overfor projektet.